Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čas hledat osvíceného diktátora.

4. 05. 2011 15:31:03
Spoušť na politické scéně včetně toho, co se odehrává po volbách vede k jedinému závěru. Volby samy ať již v normálním termínu nebo předčasné nic neřeší.

Je čas hledat osvíceného diktátora. Spoušť na politické scéně včetně toho, co se odehrává po volbách vede k jedinému závěru. Volby samy ať již v normálním termínu nebo předčasné nic neřeší. Zájmové skupiny bez ohledu na politickou nálepku, bez ohledu na program, bez ohledu na sliby si vytvoří mocenské skupiny nezávislé na výsledku voleb. Více čí méně rozdávaný populismus je bezvýznamným faktorem. Veřejný zájem, služba občanům se sice nevytratily ze slovníku politiků ale tam také zůstávají. Skutky hájí jejich vlastní zájmy. Nevěřím ani na vznik nové super strany nevedené primitivní touhou po privatizaci moci.

Zbývá tedy jen diktátor. Jaký by měl být? V jedné glose jsem se kdysi zamýšlel nad tajemstvím přesvědčivých.

Charismatičtí lidé inspirují ostatní. Jejich síla posiluje schopnost vytvářet výkonné týmy, lepší vztahy se zákazníky a pozitivní reakce na změny. Charisma nezaručuje úspěch ale je jistě konkurenční výhodou. Firmy, v nichž nebo dokonce na jejich čele, jsou charismatičtí lidé, dosahují obvykle lepších výsledků. Na svém charismatu, pokud je vám něco takového dáno, ovšem musíte tvrdě pracovat. Čím vlastně je charakterizováno nebo „definováno“ charisma?

Takoví lidé mají vysokou mírou sebeúcty, věří si a jednají autenticky. Jejich chování odpovídá žebříčku jejich hodnot. Žijí své vlastní životy nikoli životy těch druhých. Charakterizuje je vysoká míru empatie. Naslouchají a vnímají své vlastní pocity ale i pocity těch druhých a patřičně reagují. Mají vizi toho, co chtějí v životě dosáhnout pro sebe i svou firmu. Dokážou tuto vizi srozumitelně komunikovat a sdílet ji s ostatními. Ve svém okolí vytvářejí pozitivní atmosféru plnou energie.

Charismatičtí lidé dokážou přesvědčit druhé, aby jim věřili a následovali je. Čím je dáno někoho přesvědčit, co je tou píšťalkou mystického krysaře? Velkou roli v tom hraje samozřejmě psychologie a její praktické aplikace. Tajemství je v přesvědčování. Prvním předpokladem dohody je vytváření vzájemně výhodné nabídky. Lidé si přirozeně kladou otázku, co je v nabídce pro ně. Chování vůdce musí být konzistentní a vyhovovat pohledu jeho následovníků na svět. Názor nebo směr nemůžeme každý druhý den měnit. Kážeme-li vodu a pijeme víno, je to snadno odhalitelné. Charismatický vůdce musí mít nezpochybnitelnou autoritu. Pomáhá třeba prokazatelná odbornost v daném tématu. Funguje princip sněhové koule, lidé se snadno „nabalí“ na již existující zárodek skupiny, kterou je třeba na začátku vytvořit. Charismatický člověk se také musí udělat trochu vzácným, příležitost se s ním setkat musí být přitažlivá a lákavá. Je třeba vzít také v úvahu, že lidé preferují spolupráci s těmi, které znají, mají je rádi a důvěřují jim.

Jednou z charakteristik charisma je také něco, čemu říkáme „drive“. Drive je zřetelná chuť něco udělat, až neodolatelné nutkání, které nás vede k cíli. Tah na branku, definovaný cíl a jasné úsilí jej dosáhnout. Tohle při přesvědčování investorů, zda vám mají svěřit svoje peníze, hraje velkou roli. Neprůraznost, nepřesvědčivost, úsilí na půl plynu, jízda na jistotu odrazují.

Neberte prosím výše zmíněný text jako návod, jak se stát charismatickou autentickou osobností. Platí bohužel, že charismatickým a autentickým člověk buď je nebo není. Nicméně autentičtí se alespoň rodíme. Tenhle dar od boha, přírody nebo genetické výbavy je třeba rozvíjet nikoli zabíjet.

Pokud si za firmu dosadíte stát, napadá vás někdo s podobnými vlastnostmi? Tristní úvaha, není-liž pravda?

Autor: Ivan Pilný | středa 4.5.2011 15:31 | karma článku: 24.80 | přečteno: 2908x


Další články blogera

Ivan Pilný

Nikdo nechce do mixéru

Tento výrok jsem si vypůjčil od jednoho svého kolegy poslance. Vznikl v souvislosti s neustálým odkládáním jmenování nového ministra průmyslu a obchodu

20.3.2017 v 7:00 | Karma článku: 21.22 | Přečteno: 1111 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Michal Bareš

Švédský recept na krize

Médii proběhla tento týden zpráva o příručce pro případ krize nebo války, kterou distribuuje Švédsko svým občanům. Jedním z témat této brožury je také připravenost domácností a jejich doporučené vybavení.

26.5.2018 v 7:18 | Karma článku: 4.97 | Přečteno: 94 | Diskuse

Jan Andrle

Brejličky

Jsou to takové předěly v životě mužském - a nepochybuji, že dámy to mají podobně - a jakkoli je čekáte, víte o nich, že přijdou, tak pocit překvapení se alespoň u mne stejně dostavil.

26.5.2018 v 1:21 | Karma článku: 7.19 | Přečteno: 133 | Diskuse

Libuse Palkova

Romantika v Praze a drama na vodě

Kam vyrazit když je horko, a vy v Praze zatoužíte po troše romantiky? Když někdy skončím práci dřív, tak z Veleslavína místo domů zamířím na procházku kolem koupaliště Džbán: Jsou tu krásná romantická zákoutí. jaká byste nečekali.

25.5.2018 v 22:02 | Karma článku: 9.51 | Přečteno: 199 | Diskuse

Jarka Jarvis

Nad Fatrou sa blýska, hromy divo bijú

Je středa, 3. července 1963, 11 hodin večer. Na perónu pražského Hlavního nádraží se tísní houf vykulených teenagerů, okolo nichž starostlivě pobíhají tři studenti ČVUT, fakulta strojní. Odjíždíme na putovní tábor.

25.5.2018 v 21:10 | Karma článku: 8.22 | Přečteno: 212 | Diskuse

Jana Klenorová

Dáma s duší Ďábla

Je objektem snů mnohých. Je to Dáma každým coulem. Chodí celá v černé a to bez výjimky. Vždy perfektně upravená a načesaná. Černá kontrastuje s jejím pohledem, který je vždy smyslný. Ďábel by se za něj nemusel stydět.

25.5.2018 v 21:02 | Karma článku: 7.62 | Přečteno: 174 | Diskuse
Počet článků 91 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5488

Můj profil už jsou víceméně předloňské sněhy, teď jsem v politice, poslanec, snažím se zůstat pořád stejný, udržet zdravý rozum a snad něco změnit,  dříve tedy prezident Tuesday Business Network, předseda představenstva Český Telecom, zakladatel české pobočky Microsoft. Široké veřejnosti známý jako investor v pořadu Den D. Dělal jsem, co mne baví, včetně psaní knih.

 

 





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.